Slušnost, spolehlivost, korektnost

Majitel společnosti Sopo Vladimír Olmr byl v roce 2011 navržen na ocenění v soutěži Podnikatel roku, pořádané společností Ernst & Young ve spolupráci s deníkem MF Dnes a předním zpravodajským serverem iDnes.cz. Při této příležitosti vznikl následující rozhovor.

Jak se díváte na ochotu čelit rizikům a jak se vyrovnáváte s nejistotou v životě obecně?

Riskuju, ale jak v čem. Riskuju, že jdu do něčeho, kde nemám jistotu, že to přinese ovoce. Spoléhám na intuici, která mi častěji pomáhá, než že by mne zklamala. Ze začátku jsme hodně riskovali, když jsme se třeba rozhodli ukončit spolupráci se zákazníkem, který nám dělal 70 % obratu. Podobná rozhodnutí jsou ale někdy nutná, umožní člověku i podniku pohnout se dál.

Jakým nejtěžším problémům musíte čelit při rozvoji vašeho podnikání?

Nejhorší při podnikání jsou věci, které nemůžete ovlivnit. Třeba když prudce stoupne cena mědi nebo se změní kurz koruny, byrokracie, to mi vadí. Za všechno ostatní si můžu sám. Jakmile na to nějaký vliv mám, tak si nestěžuju.

Jak se vám daří při získávání finančních prostředků pro vaše hlavní investiční záměry?

Největším investorem je rodina. Také jsem přesvědčil banky, že to, co děláme, má budoucnost a že všechno co jsem kdy slíbil, se podařilo. Dále se nám podařilo získat dotaci 6 milionů na vzdělávání zaměstnanců, máme schválený projekt za 9 milionů na informační technologie, kde jsme získali 50% z celkové ceny projektu a dále projekt Inovace, kde jsme rovněž získali 50% z celkové ceny (10 milionů) na technologické vybavení výroby segmentových statorů naší technologií. Dalším projektem je Řízení a optimalizace procesů ve firmě, na kterém spolupracujeme s ČVUT (prosím v angličtině CZECH TECHNICAL UNIVERSITY IN PRAGUE), a moc si od něj slibuji.

Jaké jsou vaše plány na růst vašeho podnikání?

Dva hlavní cíle na následující tři roky jsou podpora nového projektu „segmentové vinutí“, který již má samostatné výrobní prostory a vlastní technologické vybavení. To celé bychom chtěli realizovat s minimálním nárůstem zaměstnanců. A druhým cílem je zproduktivňování a rozšiřování současné výroby. Kdy případné úspory v lidských zdrojích bychom přesunuli do nové výroby a na nové výrobky. To je také jeden z důvodů spolupráce s ČVUT.

Čím podle vás můžete vyniknout mezi konkurencí?

Říkám tomu SSK – slušnost, spolehlivost, korektnost. Na to věřím a věrnost našich zákazníků potvrzuje, že nejsem sám. Zakládáme si na tom, aby zákazník dostal zboží co nejdříve. Máme vlastní dopravu, což je velké plus pro zákazníka, protože jsme schopni pružně reagovat. Z tohoto hlediska jsou bližší trhy pro nás lepší. 95% našich zákazníků je v Německu, ale chceme se určitě dostat i na nové trhy. Rádi bychom brzy navázali spolupráci s partnery v USA, Francii, Švédsku, ale kdo ví koho přinese čas.

Jaké jsou unikátní rysy vašich produktů?

Unikátní je, že vyrábíme rotory a statory jako součást elektromotorů a ne celé elektromotory. Vyrábíme je vysoce produktivně, na špičkových technologiích. Vymysleli jsme teď novou technologii, která je čistě naše a celé nás to posouvá úplně jinam a my tím pádem nejsme závislí na cizích technologiích. Dokážeme vyrobit segmentový stator bez vysokých vstupních investic, s maximálním faktorem plnění drážek a s neomezeným počtem paralelních drátů.

Jak se ve vašem podnikání projevila ekonomická krize?

Krize samozřejmě byla znát i u nás na ziscích, ale je potřeba na ni umět reagovat. Pracuje tu rodina, kamarádi a půlka vesnice a nemohl jsem si dovolit, aby to na ně mělo nějaký vliv. Stále máme kapacitu jít nahoru s výrobou a zároveň jsme schopni snižovat náklady a zproduktivňovat práci. Pokud ekonomiku nepostihne nějaký další významný otřes, jsme nadále schopni růst meziročně minimálně o 10-20 % v příštích pěti letech.

Jaké faktory určují způsob, jímž řídíte růst vaší společnost?

Musíme sledovat trendy a reagovat na ně. Teď se tedy zaměřujeme hlavně na mobilitu, alternativní zdroje a statory s dělenými segmenty.

Jaká je vaše podnikatelská vize?

Stále chci, aby naše firma zůstala střední firmou s 200 až 250 zaměstnanci. Chtěl bych zachovat, aby zákazníci měli pocit, že zrovna oni jsou náš jediný zákazník, kterému se maximálně věnujeme, jsme tu pro něj a reagujeme rychle a pružně na jeho požadavky. Právě i z tohoto důvodu pořizujeme špičkový světový informační systém. Co se týče zaměstnanců, tak firma má velmi nízkou fluktuaci a to bych chtěl zachovat a zakládám si na tom. A pokud to lidé vědí, tak zůstávají. Dobří a loajální zaměstnanci jsou největší poklad každé firmy.

Co považujete za koření vašeho stávajícího i budoucího úspěchu?

Jsou to lidé, fungující a spokojená rodina, pochvala a uznání od kamaráda, lidí, kteří něco dokázali, nebo třeba bývalého vedoucího z učňáku, kteří vám řeknou „Hele, seš dobrej“. I to, že tu teď s vámi sedím a jsem v soutěži.

Jak si dobíjíte energii?

Snažím se držet víkendy a spíš vyhledávám aktivní dovolenou. Hlavně hory, turistiku a v posledních letech jsem propadl cyklistice.

Co pro vás znamená pojem podnikatel?

Zodpovědnost. Za lidi, za rodinu, za zaměstnance, za zákazníky… Když se to povede, je to radost.

Naše historie

Ohlédněte se s námi zpět a připomeňte si důležité momenty v historii SKUPINY SOPO.

Čtěte dál

Vize a cíle

Strategie firmy v kostce. Seznamte se blíže s naší filozofií, způsobem myšlení a firemní kulturou.

Čtěte dál

Skupina SOPO

SOPO s.r.o. je členem skupiny SOPO, která je specialistou v oblasti navíjení.

Čtěte dál